-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48395 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً در مورد شأن نزول آية 26 سورة نور توضيح دهيد؟

در اين آية شريفه به يكي از مسائل مهم ازدواج و انتخاب همسر; يعني كُفْو يكديگر بودن اشاره شده، ميفرمايد: الخَبيثـَتُ لِلخَبيثينَ والخَبيثونَ لِلخَبيثـَتِ (نور/24،26) زنان خبيث و ناپاك از آن مردان خبيث و ناپاكند، همان گونه كه مردان ناپاك، تعلق به زنان ناپاك دارند. در مقابل والطَّيِّبـَتُ لِلطَّيِّبينَ والطَّيِّبونَ لِلطَّيِّبـَتِ (نور/24،26)، زنان طيب و پاك به مردان طيب و پاك تعلق دارند، و مردان پاك و طيب از آن زنان پاك و طيبند. چنان كه معروف است:

كبوتر با كبوتر، باز با بازكند هم جنس با همجنس پرواز و يا ميگويند:

نوريان مر نوريان را طالبندناريان مر ناريان را جاذبند.

بنابراين مناسب آن است كه دستهاي با هم سنخ خود ازدواج نمايد، مرد پاك با زن آلوده ازدواج نكند، همچنين زن پاك با مرد آلوده ازدواج ننمايد. چنان كه در روايتي از امام باقر و امام صادقنقل شده است كه فرمودند: اين آيه همانند آية الزّاني لا يَنكِحُ اِلاّزانِيَةً...; (نور/24،3) مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج نميكند; و زن زناكار را، جز مرد زناكار يا مشرك، به ازدواج خود در نميآورد، و اين كار بر مؤمنان حرام شده است!، ميباشد، زيرا گروهي تصميم گرفته بودند با زنان آلوده ازدواج كنند، خداوند آنها را از اين كار نهي كرد.(اقتباس از تفسير نورالثقلين، الحويزي، ج 5، ص 137، مؤسسة التاريخ العربي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و همكاران، ج 14، ص 421 ـ 424، دارالكتب الاسلامية.) در پايان ميفرمايد: اُولغكَ مُبَرَّءونَ مِمّا يَقولونَ لَهُم مَغفِرَةٌ ورِزقٌ كَريم (نور/24،26) مردان و زنان پاكدامن و طيّب، از نسبتهاي ناروايي كه به آنان داده ميشود مبرّا هستند. در شأن نزول اين آيه گفته شده است كه اين آيه در ادامة آيات مربوط به داستان افك (تهمت زدن به همسر پيامبر عايشه) است كه از آيه 11 سورة نور شروع ميشود.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي، ج 15، ص 95، منشورات جماعة المدرسين.) در برخي روايات اهل سنت نيز آمده است كه با نازل شدن اين آيه، عايشه همسر پيامبر از تهمت ناروايي كه منافقان به او زده بودند مبرّا شد.(ر.ك: الدرالمنثور، سيوطي، ج 6، ص 155، دار احيأ التراث العربي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.